라인홀드 니버, 『도덕적 인간과 비도덕적 사회』,

이한우 옮김 (서울: 문예출판사)

Reinhold Niebuhr,

Moral Man and Immoral Society: A Study in Ethics and Politics (1960)

 
라인홀드 니버는 예일 신학교에서 박사 (1915)를 취득한 후,

디트로이트에서 13년간 목사로 활동하였다.

1928년에는 유니온신학교의 기독교 윤리학 교수로 초빙되어 1960년 은퇴.

위 책은 본래 1932년에 초판이 나온 것임.
 

- "인간의 지성이 성장하면 자동적으로 사회불의가 제거될 것이라는 믿음은 사실상 18세기 계몽주의에서 비롯된 것이다. ‘이성의 시대’에는 사회불의와 중세적 전통 및 미신들이 서로 밀접하게 관련되어 있었기 때문에, 이것들 중 어느 하나만 제거하면 나머지도 사라지게 될 것이라고 당연한 듯이 결론지었다.“ (51).

The belief that the growth of human intelligence would automatically eliminate social injustice really dates from the eighteenth century and the Enlightenment. The Age of Reason saw social injustice and medieval traditions and superstitions so intimately related to each other, that it was natural to conclude that the elimination of one would result in the abolition of the other. (23).

 
- "집단이 크면 클수록 그 집단은 전체적인 인간집단에서 스스로를 이기적으로 표현한다. 이런 집단은 더욱 효율적이고 강력해지며, 어떠한 사회적 제재도 물리칠 수 있게 된다. 집단이 클수록 공동의 지성과 목적에 도달하기 어려워지며, 불가피하게 순간적인 충동 및 직접적이고 무반성적인 목적과 연계를 맺게 된다.” (81).

The larger the group the more certainly will it express itself selfish in the total human community. It will be more powerful and therefore more able to defy and social restraints which might be devised. The larger the group the more difficult it is to achieve a common mind and purpose and the more inevitably will it be unified by momentary impulses and immediate and unreflective purposes. (48).


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